Semasa merancang aktiviti pengajaran
dan pembelajaran berfokuskan Model KELISA elemen-elemen berikut perlu diambil
kira iaitu:
a) Pentaksiran
Sebelum model ini dilaksanakan
pentaksiran perlu dibuat terlebih dahulu untuk menilai pengetahuan yang sedia
ada dan juga kebekesanan sesuatu pengajaran. Pentaksiran boleh dilaksanakan
melalui ujian, kuiz, menduga akal, temu bual, temu duga dan pelbagai lagi.
Pentaksiran boleh dilakukan dengan menilai pemahaman pelajar melalui penjelasan
dan penerangan yang diberikan oleh para pelajar. Melalui penilai tersebut
diharapkan agar proses pengajaran dan pembelajaran lebih berpusat kepada
pelajar dan menggiatkan lagi para pelajar untuk menjana pemahaman dan idea yang
kreatif dan kritis.
b) Bahan rangsangan
Penggunaan
pendekatan kontekstual mampu membantu pemimpin instruksional memilih bahan rangsangan yang sesuai diguna dalam
pengajaran kemahiran lisan. Pemilihan yang tepat berdasarkan sasaran amat
penting bagi membantu pemimpin instuktional dalam melaksanakan tugasnya dengan
lebih berkesan. Terdapat pelbagai bahan rangsangan yang boleh dipilih dalam
sesi pengajaran kemahiran lisan ini iaitu petikan teks, gambar tunggal, gambar
bersiri, sidang video dan juga interaktif. Pengetahuan dan kebijaksanaan
pemimpin instruksional memilih bahan rangsangan mampu menjadikan suasana
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih aktif dan menyeronokan.
Pelajaran boleh dimulakan dengan
permainan interaktif sebagai induksi pelajaran untuk merangsang dan melibatkan (Engage)
pelajar. Kemudian pelajar diajukan dengan soalan pelbagai kecerdasan
berkenaan tajuk yang dipilih untuk mencungkil pengetahuan sedia ada pelajar
tentang topik pelajaran. Penggunaan pembelajaran secara kontekstual boleh
mendekatkan pengetahuan sedia ada dalam diri pelajar bagi merangsang
pembelajaran .
No comments:
Post a Comment