Perkara pertama dalam peringkat proses
yang perlu dilakukan oleh pemimpin instruktional ialah pengumpulan maklumat. Sepanjang
proses pelaksanaan pemimpin instruktional perlu membimbing dan menilai tugasan
pelajar serta dapat memberikan maklum balas secara lisan. Pada peringkat ini
maklumat boleh diperoleh dengan membuat analisis terhadap aktiviti yang telah
dilaksanakan. Senarai aktiviti untuk
dianalisis juga perlu dirancang terlebih dahulu agar aktiviti yang disediakan
adalah pelbagai, sesuai dan menarik. Beberapa contoh aktiviti yang boleh
diterapkan untuk dianalisis adalah seperti berikut:
- Pengurusan grafik
- Peta minda
- Lembaran kerja
- Jadual
Dalam peringkat proses, pendekatan konstruktivisme,
situasi dan koporatif serta pendekatan yang lain boleh digunakan dalam Model
KELISA untuk pengajaran kemahiran lisan. Melalui pendekatan-pendekatan ini para
pelajar dapat mengaplikasikan kebolehan dan pengetahuan mereka secara koperatif
dalam pengajaran kemahiran lisan dengan lebih berkesan. Selain itu para pelajar
juga dapat membina sesuatu bentuk yang baru berdasarkan pendekatan berpusatkan guru dan berpusatkan pelajar.
Berdasarkan
pendekatan situasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang
diperkenalkan oleh Mackey (1965), antara lain menegaskan bahawa pernyataan
lisan itu merangkumi semua unsur kefahaman mendengar dan penggunaan unsur-unsur
bunyi bahasa yang betul dalam pola, nada dan intonasi tertentu. Pernyataan
lisan ini juga meliputi aspek pemilihan kata-kata dan unsur-unsur infleksi yang
disusun dengan betul supaya tergambar juga makna-makna yang betul
mengenainya.
Pendekatan situasi yang berlandaskan teori struktural dan teori
pembelajaran behaviouris beranggapan bahawa untuk membolehkan seseorang itu
menguasai kemahiran lisan (khasnya bertutur), maka beberapa kemahiran asas yang
lain perlu dikuasai terlebih dahulu. Antara lain, menguasai kemahiran membuat
tanggapan, mengingat, membunyikan perkataan dan juga aspek struktur bahasa
berkenaan. Hal ini demikian kerana melaluinya aspek penggunaan dan penguasaan
bahasa secara lisan dapat diperbaik dari semasa ke semasa (Mackey, 1965).
Manakala Pendekatan komunikatif pula cuba mengatasi masalah pengajaran
bertutur yang terdapat dalam pendekatan situasi. Melalui pendekatan
ini, penguasaan kemahiran bertutur bukan sahaja meliputi penguasaan kemahiran
kecil untuk menanggap, mengingati, menyebut sistem bunyi dan struktur dalam
sesuatu bahasa, tetapi kemahiran ini juga merangkumi kebolehan untuk
menggunakan unsur-unsur tersebut dengan tepat dan sempurna dalam sesuatu
interaksi bahasa. Hal Ini bermakna, pendekatan komunikatif menegaskan
bahawa kemahiran bertutur merangkumi kecekapan menggunakan unsur-unsur bahasa
yang terkandung dalam kemahiran bertutur tersebut serta kecekapan berkomunikasi
dalam sesuatu interaksi atau komunikasi bahasa.
Berasaskan pembelajaran koperatif pula,
didapati bahawa pelajar yang berpencapaian tinggi boleh mencapai tahap
kefahaman yang lebih tinggi dalam proses membantu pelajar yang berpencapaian
rendah. Pembelajaran koperatif juga
dianggap boleh mewujudkan motivasi dalam kalangan pelajar khususnya mereka yang
berpencapaian rendah. Selain itu, mereka yang terlibat dalam pembelajaran
koperatif menunjukkan konsep kendiri yang tinggi.
Berdasarkan model KELISA iaitu kemahiran lisan (mendengar dan bertutur)
dapat diajar melalui tiga pendekatan, iaitu pendekatan situasi yang
mementingkan penyebutan unsur-unsur bunyi bahasa atau kecekapan bahasa
(tatabahasa); Pendekatan komunikatif pula mengutamakan kecekapan komunikatif,
iaitu ketepatan penggunaan bahasa mengikut konteks penggunaannya dalam
interaksi pertuturan. Manakala pendekatan koporatif berlandaskan hubungan kerjasama dalam
melaksanakan sesuatu aktiviti.
Selain itu pelbagai kaedah pengajaran juga boleh
digunakan berdasarkan sama ada pendekatan situasi, pendekatan koperatif mahupun
pendekatan komunikatif. Kaedah pengajaran kemahiran berbahasa memerlukan guru
merancang prosedur atau cara untuk menyampaikan isi kandungan pelajaran dalam
bilik darjah. Apabila seseorang guru memilih dan menentukan langkah-langkah
pengajaran, cara penyampaian isi kandungan pelajaran dan bahan bantu mengajar
yang sesuai, bermakna guru tersebut sedang memilih dan menentukan teknik
pengajaran yang paling sesuai.
No comments:
Post a Comment