Pada peringkat ini proses yang perlu
dilakukan oleh pemimpin instruksional adalah dengan memantau pencapaian para
pelajarnya. Penilaian perlu dibuat bagi memastikan proses pangajaran dan
pembelajaran berjalan lancar dan mampu mencapai output yang dihasratkan. Hasil
daripada pemantau dan penilaian tersebut penambahbaik boleh dilakukan melalui
tindakan susulan pada semua peringkat.
Penilaian formatif dan sumatif boleh
dilaksanakan bagi memperoleh maklumat dan data pencapaian sebenar para pelajar.
Sekiranya pencapian pelajar tidak mencapai tahap yang dikehendaki maka tindakan
susulan perlu dilakukan. Perancangan perlu disusun semula daripada peringkat
permulaan dan kitaran pengajaran kemahiran lisan ini.diulangi semula.
Walau bagaimanapun, pencapaian dapat
diraih menerusi model ini sekiranya perancangan yang baik dapat dilakukan, dan
bantuan yang sewajarnya dapat diberikan kepada para pelajar dalam pelaksanaan
aktiviti yang akan membantu mereka memahami bahan yang dipelajari. Pelaksanaan
yang baik dan berkesan akan mengajar dan menggalakkan pelajar untuk meneruskan
usaha pembelajaran dan pengalaman yang melampaui buku teks mereka.
Hasil penilaian yang dilaksanakan juga
mampu memperlihatkan keberkesanan Model KELISA sebagai satu strategi dalam
pengajaran dan pembelajaran yang dapat memperkasa pengajaran seseorang guru dan
mempercekap pembelajaran pelajar Bahasa Melayu. Model ini juga ini dapat
melibatkan para pelajar secara aktif menerusi pendekatan dan langkah yang
berstruktur serta terancang. Secara tidak langsung model ini juga dapat merangsang pemikiran dan penjanaan idea para
pelajar secara mendalam, kreatif dan kritis dalam aktiviti amali mereka.
Penutup
Model KELISA sebagai usaha untuk membantu tenaga pengajar mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Di samping itu mewujudkan suasana bilik darjah yang mengembirakan para pelajar. Model KELISA ini dibina berfokuskan kepada pengajaran Kemahiran Lisan Bahasa Melayu yang memberi penekanan kepada kemahiran mendengar dan bertutur. Model ini amat sesuai dan releven untuk tenaga pengajar di IPG dan IPT di negara ini.
Dengan menggunakan model ini para pelajar berasa lebih tertarik, teruja, seronok dan bertanggungjawab dalam melaksanakan aktivititi yang disarankan. Model ini juga menyediakan ruang, peluang, kebebasan bagi para pelajar mencari, memilih dan menggunakan informasi serta inisiatif yang diperlukan dalam melaksanakan aktiviti tersebut. Para pelajar juga boleh menggunakan idea dan daya kreativiti sendiri, untuk mereka cipta serta menghasilkan produk pembelajaran yang boleh dikongsi, dinilai dan dimanfaatkan bersama rakan.
1 comment:
Memang terbaikk..
Post a Comment