Pembelajaran kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang
mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman harian individu, masyarakat, dan
alam pekerjaan. Pembelajaran ini disampaikan dalam persekitaran yang pelbagai,
secara konkrit, serta melibatkan latih amal dan berfikir. Pembelajaran berlaku apabila murid berupaya
menghubungkaitkan pengetahuan baharu secara bermakna dan menghayati kerelevanan
pembelajaran dengan kehidupan mereka.
Dalam pembelajaran kontekstual,
pengajaran dan pembelajaran perlu melalui empat proses iaitu proses motivasi,
pemahaman, aplikasi, dan imbas kembali.
Kemahiran melakukan latih amal (hands-on) dan berfikir (minds-on)
merupakan asas pembelajaran kontekstual.
Paduan kedua-dua kemahiran ini akan mendorong naluri ingin tahu murid
dan menjadikan pembelajaran suatu aktiviti kepada mereka.
Oleh itu pengajaran secara
kontekstual ialah pengajaran yang memberi penekanan terhadap perhubungan
antaran konteks dan pengetahuan. Konteks mengandungi situasi-situasi yang
berkaitan dengan fenomena, aplikasi teknologi dan isu sosial, yang kesemuanya
ini dapat dikenal pasti oleh pelajar pada masa kini dan pada masa akan datang (Board
of Studies, 1994).
No comments:
Post a Comment