Teknik Pengajaran

Meskipun setiap pendekatan dan kaedah mempunyai teknik pengajaran yang tertentu, seseorang guru boleh menggabungkan beberapa teknik pengajaran yang sesuai sebagai strategi pengajaran kemahiran bahasa. Penggunaan pelbagai kaedah dan teknik dapat membantu untuk mendapat hasil pembelajaran yang berkesan. Teknik boleh dilihat sebagai satu cara khusus utuk membantu dan menjayakan sesuatu kaedah pengajaran. Model KELISA ini amat sesuai digandingkan dengan pelbagai teknik pendidikan yang lain untuk tujuan pengajaran kemahiran lisan bahasa Melayu, antara teknik yang boleh digunakan adalah seperti yang berikut:

1)      Teknik imlak
        Teknik ini digunakan untuk melatih atau menguji kemahiran mendengar. Bahan yang sesuai mudah disediakan kerana bahan tersebut boleh diperoleh daripada buku atau majalah. Untuk melaksanakan teknik ini melibatkan pembelajaran secara koperatif iaitu antara pendengar dan penerima.

2)    Teknik Perbualan
        Teknik perbualan merupakan teknik yang mengajar para pelajar berbual dengan baik dan sopan secara sosial. Sesi perbualan boleh dilaksanakan dalam kelas secara bekumpulan dan corak perbualan hendaklah mengambarkan situasi perbualan sosial yang berlaku dalam kehidupan seharian kita. Teknik ini amat sesuai untuk mengajar kemahiran lisan. Teknik ini bukan kerana ia mudah dilaksanakan, tetapi ia adalah bentuk yang berupaya mewujudkan interaksi dalam kalangan pelajar secara berkesan. Teknik ini dilaksanakan dengan cara  mengemukakan perbualan yang berkaitan dengan isi pelajaran, isu-isu semasa dan pelajar dikehendaki memberi tindakbalas yang sewajarnya.

3)    Teknik Perbincangan
        Teknik perbincangan sering digunakan untuk mencari isi-isi penting dalam petikan teks, sidang video dan interaktif dan juga pelbagai bahan lain. Perbincangan seharusnya berfokus kepada sesuatu tajuk untuk mencari isi-isi penting dan relevan. Perbincangan juga boleh dilakukan secara kumpulan atau antara pelajar dengan pemimpin instrutional.

4)    Teknik Simulasi
        Teknik simulasi juga dikenali sebagai teknik main peranan. Teknik ini boleh digunakan untuk melatih bahasa lisan pelajar. Melalui situasi yang diberikan, para pelajar cuba menghidupkan atau melakonkan situasi tersebut secara spontan tanpa skrip. Main peranan bermaksud melakonkan sesuatu situasi atau masalah atau peristiwa yang dianggap penting. Pelajar diberi peranan dan bertindak sebagai watak-watak yang ditentukan dalam satu stuasi yang disediakan.
       
         Main peranan ialah dramatisasi yang tiada kaitan atau penghafalan skrip, yang mana pelakon-pelakon cuba menyelesaikan atau menjelaskan situasi kepada kepada pelajar-pelajar lain supaya mempraktikan kepada diri mereka berdasarkan peranan yang dimainkan secara spontan. Proses ini biasanya dimulakan dengan pemikiran masalah yang sesuai. Masalah ini dikemukakan kepada pelajar dengan cara membacakannya atau memperlihatkannya melalui filem, televisyen, mendengar rakaman dan sebagainya.

5)    Teknik perbahasan
        Teknik perbahasan bertujuan untuk melatih para pelajar dalam kemahiran bertutur. Melalui teknik ini para pelajar boleh dilatih untuk berdebat tentang sesuatu tajuk atau isu. Walapun bilangan pelajar yang mengambil bahagian adalah terhad tetapi para pelajar yang lain sebagai penonton akan turut serta selaku pendengar untuk mengikuti perbahasan tersebut.

7)     Teknik drama
        Teknik ini sering digunakan dalam kaedah komunikatif dan kaedah yang berasaskan pendekatan induktif iaitu kaedah terus, elektif dan audiolingual. Teknik ini mengajar dan melatih pelajar menggunakan bahasa lisan. Penggunaan skrip lakonan membantu para pelajar bertutur dengan menggunakan sebutan, intonansi, jeda dan tekanan yang bersesuai dengan skrip lakonan yang disediakan. Di samping itu para pelajar juga dapat menggunakan pelbagai jenis ayat. seperti ayat perintah, ayat tanya dan juga ayat seruan.

        Tujuan utama adalah untuk melatih pelajar penggunakan unsur bahasa, unsur paralinguistik (jeda, nada dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka, gerak tangan, kepala dan dll) dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan. Penggunaannya dapat mendorong dan merangsang pelajar untuk menghubungkan perasaannya dengan mata pelajaran yang dipelajarinya. Pelajar juga bebas meluahkan sesuatu, membuat penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu. Lakonan/ drama berperanan sebagai ragam pembelajaran iaitu sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran. Dapat menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada pelajar. Di samping dapat menyuburkan sahsiah dan keyakinan pelajar.


8)     Teknik Bercerita
         Teknik ini menggunakan cerita untuk mengajar sesuatu kepada para pelajar. Teknik ini amat bersesuaian untuk melatih kemahiran bertutur dan mendengar pelajar. Secara tidak langsung penggunakan teknik ini mampu meningkatkan keyakinan diri para pelajar untuk bercakap di hadapan khalayak ramai. Teknik ini juga merupakan salah satu pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa kerana cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian pelajar. Latihan pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa dapat disampaikan dengan berkesan melalui teknik bercerita.          Selain itu teknik bercerita dapat meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis dalam kalangan pelajar. Bercerita juga dapat memotivasikan pelajar untuk minat belajar dalam suasana yang menggembirakan.


         Justeru itu, penggunaan pelbagai teknik dapat memberikan ruang untuk belajar secara kendiri, seperti aktiviti melungsur Internet untuk mendapatkan informasi dan untuk menghasilkan bahan untuk bercrita. Dalam hal ini, pelajar akan berasa lebih tertarik, teruja, seronok dan bertanggungjawab dalam melaksanakan aktiviti tersebut kerana terdapat ruang, peluang dan kebebasan bagi mereka untuk mencari, memilih dan menggunakan informasi dan inisiatif yang diperlukan, serta idea dan daya kreativiti sendiri, untuk mereka cipta dan menghasilkan produk pembelajaran yang boleh dikongsi, dinilai dan dimanfaatkan bersama rakan.

No comments: