Teori Konstruktivisme


         Teori konstruktivisme menghuraikan pelajar berinteraksi dengan persekitaran dan membina pengetahuannya sendiri. Konstruktivisme melihat perkembangan ialah hasil daripada tindakan pengalaman dengan cara manusia mentafsirkan, mengenal pasti atau mengubahsuai pengalaman.

         Konstruktivisme ialah pendekatan pembelajaran  yang menyediakan peluang kepada murid untuk membina kefahaman terhadap perkara yang dipelajari dengan mewujudkan jaringan atau hubungan (dalam minda) antara idea  dan fakta yang sedang dipelajari (Borich & Tombari, 1997).

         Menurut pendapat McBrien & Brandt, dan M. Briner yang dipetik oleh Pusat Perkembangan kurikulum (2001) Konstruktivisme ialah satu pendekatan pengajaran berdasarkan penyelidikan dengan membina pengetahuan baharu atau konsep baharu secara aktif. Para pelajar dapat membina sesuatu atau pengetahuan mereka dengan menguji idea baharu dan idea sedia ada.


        Oleh itu, konstruktivisme juga dikenali sebagai  fahaman ”binaan”. Dari kenyataan-kenyataan tersebut, jelaslah bahawa mengikut teori pembelajaran konstruktivisme, pelajar perlu memainkan peranan aktif dalam memahami dan memberi makna kepada maklumat atau pengetahuan yang dipelajari. Para pelajar dapat membina sesuatu bentuk yang baru berdasarkan penggunaan kaedah dan teknik yang berkesan. Teknik boleh dilihat sebagai satu cara khusus utuk membantu dan menjayakan sesuatu kaedah pengajaran. Model ini amat sesuai digandingkan dengan pelbagai teknik pendidikan yang lain untuk tujuan pengajaran kemahiran lisan bahasa Melayu.

No comments: